לעבוד, ללמוד וליצור – לחיי בריאות

    יוסי ברויער No Comments on לעבוד, ללמוד וליצור – לחיי בריאות
    2:00
    06.05.24
    נתי שולמן No Comments on קמיסר: "ביטבוקסינג? אל תתענגו על וואקלי; זאת לא המטרה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בפעם שעברה שוחחנו על "היכולת לאהוב" כבסיסית למערכת יחסים בינאישית בריאה ולבריאות נפשית בכלל. הפעם אני רוצה להתייחס למרכיב בסיסי נוסף בבריאות הנפש והוא "היכולת לעבוד". יכולת זו כוללת תפקוד, עשיה, למידה, הסתגלות ויצירה. היכולת לעבוד מתייחסת לא רק ל'מה' עושים או לרמת התפקוד של האדם שהיא חשובה מאד אלא ל'איך' , לאיכות העבודה שנעשית.
    האדם צריך לשאול את עצמו האם יש בו מספיק סקרנות למה שהוא עושה? האם הוא נהנה מעשייתו? האם יש לו סיפוק ממנה? כמה להט ומוטיבציה הוא משקיע בלימודים? האם הוא עושה את עבודתו בצורה מונוטונית או יצירתית? האם הוא מצליח להסתגל למסגרת העבודה , למסגרת הלימודים? האם השגרה שבעבודה משעממת אותו ? חונקת אותו ? או דווקא מעניקה תחושה טובה של החזקה ובטחון ? מאפשרת מרחב להעמקה ולחשיבה?

    "היכולת לעבוד" נבחנת כבר מתחילת החיים. תינוק אינו יצור פאסיבי וחסר אונים בלבד הוא פעיל, סקרן, מנסה, מתאמץ ושותף משמעותי בהתפתחות שלו.
    עיקר עבודתו של הפעוט הוא המשחק . ילדים בגיל הרך ובכל שנות הילדות משחקים. המשחק הוא הזירה בא הם מתנסים ומבטאים יכולות ומסוגלות, משאלות וחלומות, פחדים וקונפליקטים , רגשות ודפוסי יחסים ועוד כדרך לגיבוש העצמי שלהם. ילדים בריאים בנפשם ניגשים למשחק מתוך חדווה, סקרנות ואתגר.
    ילד בגיל בית הספר מבטא את היכולת שלו בעיקר בתפקודו בבית הספר. תפקודו של הילד בביה"ס בונה את הדימוי העצמי של הילד כמתפקד, יצרן ויצירתי . התפקוד כולל הגעה בזמן, עמידה בסדרים, וביצוע משימות הלימודיות והחברתיות. הורים אחראים לדאוג שהילד יגיע לבית הספר מידי יום כנדרש. הורים צריכים לוודא שלילד כל הנצרך לתפקודו בביה"ס. ישנם הורים המרחמים על הילד שלא ישן מספיק בלילה ואומרים 'לא נורא שיאחר'. אם זה קורה לעיתים רחוקות, כמו למשל לאחר אירוע משפחתי, חולי וכד' אכן לא נורא ואף מלמד על גמישות. אך אם הדבר קורה בתכיפות גבוהה זו בעיה שעלולה להיות אף חמורה. . לא פעם אחד הביטויים למצוקה הנפשית של הילד הוא סירוב או הימנעות מללכת לבית הספר.
    מתבגרים בגיל העשרה מגלים בריאות ביכולת התפקוד שלהם החברתית והלימודית, בתיכון, בסמינר, בישיבה. זהו שלב שגם הם מסוגלים להתחיל לחשוב מה הם רוצים לעשות 'כשיהיו גדולים' ולכוון את מעשיהם לשם, בבחירת המסלול הלימודים, בחירת הישיבה המתאימה וכד'.
    מבוגרים הרוצים להיות בריאים בנפשם יכולים להתבונן על תפקודו המלבב של התינוק, על משחקו היצירתי של הפעוט, על שקדנותו של הילד בביה"ס, על המוטיבציה ולהט הנעורים שבמתבגר וללמוד רבות מהם

    שיהיה לבריאות…



    0 תגובות